חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עוגת קלמנטינות נפלאה מיוחדת

עוגת קלמנטינות נפלאה מיוחדת

בילדותי סבא וסבתא שלי גרו בבית קטן עם גינה גדולה מלאה עצי פרי.
היו שם גויאבות נהדרות, שסק, מנגו, אבוקדו, חבושים, לימונים, תפוזים וקלמנטינות.

למדתי לאהוב פירות בכל מאודי בזכות סבא וסבתא.
הם היו שומרים עלינו מפעם לפעם, ובין הפעילויות השונות והיצירתיות שהיינו עושים אצלם, היינו עושים ״קטיף״ עם סולם, סלסלה ומזמרה.
את השלל היינו אוכלים מיד, או שסבתי היתה מכינה מיני מטעמים, היום בטח היו קוראים לזה ״farm to table”- קליפות תפוזים מסוכרות, לפתן חבושים, וסלט אבוקדו עם ביצים קשות.
אני כותבת את מיני המאכלים ודמעות של געגוע עולות בעיני. הזכרון חד וחי, ואני נעצבת על השנים שעברו והזמן שחלף ולא יהיה עוד. נעצבת על סבתי שכבר לא מבשלת.

עצי ההדרים בגינה זכורים לי היטב.
היינו עודרים את הערוגה עם מעדר, משקים היטב עם צינור, ולא פעם ניסינו בנות הדודות שלי, אחיותיי ואני לשתול עץ חדש על ידי זריעת זרעי ההדרים באדמה והשקייתם. כמה שנעצבנו בפליאה כל פעם שלא גדל מגרעיני הקלמנטינה עץ חדש.

אלו היו הקלמנטינות הכי טעימות בעולם.
עם קליפה מבושמת ונהדרת, מלאות בגרעינים, מפוצצות במיץ. בתחילת הסתיו העץ היה מתמלא פירות קטנים וירוקים, אותם היה אפשר כבר לאכול אז, כשהקליפה עוד ירוקה. אם היינו מחכים קצת בסבלנות למזג אוויר קר קצת יותר, הקליפה היתה משנה את צבעה לכתום עז והפנים היה מתוק מאין כמותו. כבר לא מוצאים קלמנטינות כאלה היום.

החצי שלי חזר מהסופר השכונתי לפני כמה ימים עם שק גדול של קלמטינות.
הקליפה שלהן היתה דקה ועדינה, והריח שפרץ מהן כשקילפתי אחת לקטנה שלי החזיר אותי בבת אחת לערבי סתיו נעימים בחצר של סבא וסבתא שלי עם ריח אדמה רטובה באוויר מעורבב בריח קליפות הדרים.

העוגה הזו על הרדאר שלי כבר זמן מה. אין בה טיפת שמן או חמאה, יש בה יחסית מעט סוכר, הקלמנטינות מרוסקות בשלמותן(!) ואפשר להכין אותה בגרסא נטולת קמח.
ראיתי גרסא מסויימת שלה כבר לפני כמה שנים טובות אצל Nigella, וגם אצל לימור לניאדו תירוש הנפלאה (בגרסת תפוזים).
בישול הקלמנטינות בשלמותן מבטל את מרירות הקליפה, השמנים האתריים בקליפה מועצמים ומתקבלת עוגה מפתיעה בטעמה, עדינה ועם מרקם נפלא.
והכיף הגדול? מכינים הכל בבת אחת במעבד מזון או בלנדר, וזהו.

החלטתי לשנות קצת את המתכון ולהכין גרסא קלילה קצת יותר, מבושמת בריח קלמנטינות של חורף, ואפשר גם להכין גרסא נטולת גלוטן אם תרצו. היות וכמות הקמח כאן קטנה גם כך, הטעם והמרקם לא יפגעו.

זוהי לא עוגת תפוזים סטנדרטית, היא אינה תפוחה ואוורירית כמו עוגה בחושה רגילה – העוגה יוצאת דחוסה מעט עם מרקם עסיסי והיא מושלמת לצד כוס קפה או תה, או כקינוח קל לאחר ארוחה. היא אינה יוצאת גבוהה במיוחד, ולטעמי זהו גם קסמה.

שנתחיל?

כמה דברים חשובים

כל חלקי הקלמנטינה נכנסים לעוגה! כן, כולל הקליפה הכתומה. הקלמנטינות עוברות בישול, מה שיוציא את הטעם המר מהקליפה. רק צריך לשים לב לאחר הבישול להוציא את הליבה הלבנה באמצע הקלמטינה וגרעינים הנראים לעין.
חשוב להוציא את הגרעינים – אחרת העוגה תצא מרירה מדי. 
הכל יחד במעבד המזון – את בלילת העוגה אפשר להכין בבת אחת במעבד מזון. אם יש ברשותכם בלנדר מסוג נינג׳ה או כל בלנדר אחר שאפשר להכין אתו שייקים- בהחלט אפשר להכין את העוגה גם בצורה זו! לאחר ריסוק הקלמנטינות, מוסיפים את שאר המרכיבים לערבול וריסוק בבלנדר.
רוצים גרסא ללא גלוטן?
אין שום בעיה וממש לא חייבים להשתמש בקמח. אפשר גם להשמיט את הקמח, ובמקום להשתמש רק בשקדים טחונים (ראו הערה במרכיבים מבחינת כמויות). אם מחליטים בכל זאת לדבוק במתכון ולהשתמש בקצת קמח אפשר להשתמש בקמח כוסמין לבן, כוסמין מלא או כל קמח אחר שאוהבים.
טמפרטורת אפייה – בתחילת האפייה התנור יהיה על 170 מעלות, ולאחר זמן מה מנמיכים ל- 160 מעלות, מה שימנע את השחמת העוגה יתר על המידה בזמן האפיה ושמירה על מרקם עסיסי במיוחד.

מה צריך? (לתבנית עגולה בקוטר 20-24 ס״מ, מתפרקת או לא, לשיקולכם)

4 קלמטינות קטנות (כ- 320-350 גרם בסה״כ), שלמות עם הקליפה*
5 ביצים
כוס סוכר לבן פחות כף (190 גרם)
150 גרם (1 ו- 3/4 כוס) שקדים טחונים + 60 גרם (כמעט חצי כוס) קמח רגיל או כוסמין*
קליפה מגוררת מקלמנטינה אחת וחצי לימון
כפית תמצית וניל
1 כפית אבקת אפייה
*לגרסא נטולת גלוטן, משתמשים ב 2.5 כוסות (210 גרם) שקדים טחונים בלבד

לסירופ (להשקיית העוגה מיד לאחר האפייה)-
3 כפות סוכר
מיץ מקלמנטינה שלמה (או מיץ מחצי לימון, או שילוב)
כף מים

אבקת סוכר לקישוט

*ראו הערות להוצאת גרעינים מהקלמנטינה לאחר הבישול

מה עושים?

ממהרים? לחצו כאן כדי לעבור לקיצור המתכון

מניחים את הקלמטינות בסיר בינוני, מוסיפים מים עד לכיסוי הקלמנטינות ומבשלים ברתיחה עדינה כ- 45 דקות עד שעה. אם צריך להוסיף מים במהלך הבישול, מוסיפים.
מסננים ומצננים את הקלמנטינות.

משמנים תבנית עגולה קפיצית בקוטר 20 עד 24 ס״מ ומרפדים בנייר אפיה.
הנה הדרך הכי טובה לעשות זאת-
1. מפרקים את התבנית הקפיצית לשני חלקיה.
2. מניחים נייר אפייה על החלק התחתון של התבנית, מניחים את החלק הטבעתי של התבנית (במצב פתוח) על גבי החלק התחתון המרופד בנייר אפייה.
3. סוגרים את החלק הטבעתי על גבי החלק התחתון המרופד בנייר אפייה.
4. משמנים את דפנות התבנית עם חמאה או תרסיס שמן, גוזרים שתי רצועות מנייר האפייה שנשאר, ומניחים אותן לאורך הדפנות.

אפשר גם להשתמש בתבנית עגולה לא מתפרקת, ואז העוגה תישאר בתבנית לאחר האפייה.

חוצים את הקלמנטינות המבושלות לחצי, קוטמים את קודקודי הפרי, מסירים ומשליכים גרעינים. נפטרים גם מהליבה הלבנה הדקה במרכז הקלמטינה.

את הקלמטינות החצויות (עם הקליפה! ללא גרעינים!) מרסקים במעבד מזון או בלנדר עד לקבלת מחית חלקה לגמרי.
מחממים תנור ל- 170 מעלות צלסיוס.

בשלב זה אפשר להוסיף את כל החומרים בבת אחת למעבד המזון ולערבל כמה שניות עד שהכל מתאחד יחדיו. אפשר גם לעשות את אותו תהליך בבלנדר להכנת שייקים.

מעבירים את הבלילה לתבנית המשומנת והמרופדת, מכניסים לתנור החם ואופים כ- 25 דקות, לאחר מכן מנמיכים את חום התנור ל- 160 מעלות וממשיכים לאפות עוד 30-35 דקות. העוגה מוכנה כשקיסם שנועצים בעוגה יוצא נקי לגמרי.

במהלך האפייה מכינים את הסירופ לציפוי (לא חובה, אבל מוסיף המון. אפשר גם פשוט לזרות אבקת סוכר על העוגה בתום האפיה)-
בסיר קטן מערבבים 3 כפות סוכר עם מיץ מקלמטינה אחת וחצי לימון. מביאים לרתיחה על להבה בינונית ומבשלים עד להמסת הסוכר לחלוטין. מצננים.

מוציאים את העוגה מהתנור ומעבירים סכין בין העוגה לדפנות התבנית, מה שיקל על חילוץ העוגה בהמשך. מוזגים את הסירופ מעל העוגה ומצננים אותה.

מפדרים את העוגה במעט אבקת סוכר.

העוגה נשמרת היטב בטמפרטורת החדר, מכוסה כשלושה ימים.

ובקיצור- שלוש, ארבע ולעבודה:

עוגת קלמנטינות מופלאה (לתבנית עגולה מתפרקת או לא בקוטר 20-24 ס״מ)

מרכיבים-
4 קלמטינות קטנות (כ- 320-350 גרם), שלמות עם הקליפה*
5 ביצים
כוס סוכר פחות כף (190 גרם)
קליפה מגוררת מקלמנטינה אחת וחצי לימון
כפית תמצית וניל
150 גרם (1 ו- 3/4 כוס) שקדים טחונים + 60 גרם (כמעט חצי כוס) קמח רגיל או כוסמין*
1 כפית אבקת אפייה
*לגרסא נטולת גלוטן, משתמשים ב 2.5 כוסות (210 גרם) שקדים טחונים בלבד

לסירופ (להשקיית העוגה מיד לאחר האפייה)-
3 כפות סוכר
מיץ מקלמנטינה שלמה (או מיץ מחצי לימון)
כף מים

אבקת סוכר לקישוט

*ראו הערות להוצאת הגרעינים לאחר הבישול

הכנה-
1. מניחים את הקלמטינות בסיר בינוני, מוסיפים מים עד לכיסוי הקלמנטינות ומבשלים ברתיחה עדינה כ- 45 דקות עד שעה. אם צריך להוסיף מים במהלך הבישול, מוסיפים.
מסננים ומצננים את הקלמנטינות.
2. משמנים תבנית עגולה קפיצית בקוטר 20 עד 24 ס״מ ומרפדים בנייר אפיה. 
3. חוצים את הקלמנטינות לחצי, קוטמים את קודקודי הפרי, סירים ומשליכים גרעינים ואת הליבה הלבנה הדקה במרכז הקלמטינה. את הקלמטינות החצויות (עם הקליפה! ללא גרעינים!) מרסקים במעבד מזון או בלנדר עד לקבלת מחית חלקה לגמרי.
4. בשלב זה אפשר להוסיף את כל החומרים בבת אחת למעבד המזון ולערבל רק כמה שניות עד שהכל מתאחד יחדיו. אין צורך לערבל יותר מדי.
5. מעבירים את הבלילה לתבנית המשומנת והמרופדת, מכניסים לתנור החם ואופים כ- 25 דקות, לאחר מכן מנמיכים את חום התנור ל- 160 מעלות וממשיכים לאפות עוד 30-35 דקות. העוגה מוכנה כשקיסם שנועצים בעוגה יוצא נקי לגמרי.
6. מכינים את הסירופ לציפוי- בסיר קטן מערבבים את הסוכר עם מיץ הקלמטינה ומיץ לימון. מביאים לרתיחה על להבה בינונית ומבשלים עד להמסת הסוכר לחלוטין. מצננים.
7. מוציאים את העוגה מהתנור ומיד מעבירים סכין הין העוגה לדפנות התבנית (בעוגה אין בכלל שמו, ואם לא עושים זאת, יהיה קשה מאד לחלץ את העוגה מהתבנית). 
מוזגים את הסירופ מעל העוגה ומצננים אותה.
8. העוגה נשמרת היטב בטמפרטורת החדר, מכוסה כשלושה ימים.

סקרנל מספר ש…
הקלמנטינה היא זן של פרי הדר הדומה בצורתו, צבעו וטעמו לתפוז. הקלמנטינה נוצרה מהכלאה שביצע במאה ה-19 הכומר הצרפתי-אלג’יראי קלמאן רודייה (Clément Rodier). בין טנג’רין (זן של מנדרינה) ים-תיכוני עם חושחש. הפרי שהתקבל נקרא על שמו: קלמנטינה. כמו כל פירות ההדר גם הקלמנטינה מכילה כמות יפה של ויטמין C. קליפת הקלמנטינה צהובה-כתומה. בפרי 9 – 20 פלחים, המכילים בקבוקוני מיץ ועטופים בקליפה דקה וטעמה מתוק-חמצמץ. עונת הבשלות של הקלמנטינה היא בחודשים אוקטובר-נובמבר. בארץ פותחו כמה וכמה זנים חדשים של מנדרינות במהלך השנים. בין הזנים ניתן למצוא את ״מיכל״ ו״אורי״ המתאפיינים בפירות מתוקים במיוחד. אין לבלבל בין מנדרינה לקלמנטינה, שכן כפי שכתוב מעלה האחרונה היא הכלאה בין מנדרינה לפרי הדר אחר, בשם חושחש. 

 

אהבתם?
מוזמנים לשתף

קצת עליי

הי, אני מיכל!

ברוכים הבאים לבלוג שלי.

אוכל הוא האהבה הראשונה שלי (מאז, הספיקו להיכנס לחיי גם נועם, עלמה והילי).

העניין שלי באוכל התחיל בגיל צעיר מאד, והסקרנות רק גברה עם השנים. המטבח תמיד היה החדר האהוב עלי בבית, בו הייתי מבלה שעות על גבי שעות – מנסה, ממציאה, מערבבת, מקציפה, לשה וטועמת.

8 תגובות

  1. שאלה לגבי הקלמנטינות, כל אחת 250 גרם או סך הכל?
    איך מוציאים את המרירות מהקליפה?

    1. הי רותי! בסה״כ כ- 350 גרם (שזה משהו כמו 3-4 קלמנטינות לא גדולות). אל דאגה, הבישול של הקלמנטינות בשלמותן מוציא את המרירות מהקליפה.
      רק צריך לדאוג בתום הבישול לחצות את הקלמנטינות ולהוציא את הליבה הלבנה הדקה במרכז הפרי וגרעינים הנראים לעין.

  2. העוגה יצאה שטוחה לגמרי למרות ששמתי אבקת אפיה. תפחה בתנור ואז התרסקה.
    למרות בישול ארוך של הקלמנטינות העוגה יצאה מרירה-מתוקה. בעלי אוהב את זה אבל מי שלא…

    1. הי איה! העוגה לא תופחת מאוד, למרות אבקת האפייה, זה בסדר.. מבחינת הטעם- קיימת מרירות קלה, אבל אם היא מאד מרירה, יתכן ונותרו זרעים בטעות בתערובת?…
      בכל מקרה, זוהי לא עוגה ״סטנדרטית״ בחושה רגילה, ולא כל אחד מתחבר. אם את חובבת עוגות תפוזים, ממליצה לך לנסות את עוגת התפוזים הזו (אם אין לך תפוזי גם, גם תפוזים רגילים יעבדו כאן/קלמטינות, ואפילו מיץ קנוי)- https://michalbakescakes.com/2020/02/%D7%A2%D7%95%D7%92%D7%AA-%D7%AA%D7%A4%D7%95%D7%96%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%A9%D7%92%D7%A2%D7%AA-%D7%A2%D7%9D-%D7%A4%D7%98%D7%A0%D7%98/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *