חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ה-מתכון ללביבות קלאסיות

ה-מתכון ללביבות קלאסיות

זה לא חנוכה בלי לביבות תפוחי אדמה.
אירחתי והתארחתי כבר באינספור הדלקות נרות, ואיכשהו אני תמיד חוזרת למתכון/נוסחא הזו שמניבים לביבות תפוחי אדמה נהדרות.

לכל משפחה יש את המתכון שלה. אני לקחתי את ההנחיות והתורה שבע״פ של סבתא שרה וערבבתי עם מתכון של Smitten Kitchen, הלוא היא דב פרלמן המופלאה.
הכנתי את הלביבות האלו לראשונה אי שם בשנת 2006, כשהייתי סטודנטית ואירחתי חברים מהלימודים לחנוכה בדירתי השכורה הקטנה.
המתכון היה הצלחה מסחררת, הייתי מופתעת עד כמה מתכון קלאסי ופשוט יגרום לכל כך הרבה אנשים לבקש אותו. הרי מדובר בתפוחי אדמה ובצל בסך הכל, לא? ובכן… כמעט. מה שהופך את המתכון הזה להצלחה הוא היחס בין המרכיבים וצורת ההכנה.

מאז הרבה מים (ושמן) עברו בנהר, והחלטתי שהוא ראוי לפרסום.
אני אדם של נוסחאות ויחסים, והבנתי שהנוסחא היא זו שגורמת ללביבות להיות כאלו מוצלחות.
הנוסחא שלי להצלחת הלביבות היא
על כל חצי קילו של תפוחי אדמה (כ- 2 תפו״א גדולים) מוסיפים בצל קטן, ביצה גדולה, 1/4 כוס של עמילן תפו״א או קמח, כפית גדושה של מלח ו- 1/4 כפית של פלפל שחור גרוס.
אבל… אם אתם פחות אנשי נוסחאות, כמובן שבהמשך יש גם מתכון מפורט.

השנה אני מניחה שלא יהיו אירוחים גדולים במיוחד, או הדלקות נרות המוניות, ולכן המתכון הבא מניב כ- 10 לביבות בלבד. אם זקוקים לכמות גדולה יותר, בהחלט ניתן להכפיל ואף לשלש את כמויות המתכון.
אני אוהבת להכין לביבות קטנות ושטוחות יחסית, מה שגורם להן להיות קריספיות במיוחד. אל תשכחו לסחוט אותן כהוגן, מה שגם תורם לפריכות הנהדרת.

שנתחיל?

כמה דברים חשובים

לסחוט, לסחוט ושוב לסחוט – תפוחי אדמה מגירים נוזלים, ואם לא נפטרים מהם הלביבות לא יצאו פריכות. אני ממליצה לסחוט את תערובת הלביבות בבד חיתול או בכל מגבת בד אחרת.
עמילן תפו”א/ קמח תפו״א לעומת קמח רגיל – אני אוהבת להוסיף מעט עמילן תפוחי אדמה (שניתן לקנות בכל סופר) לתערובת. אם אתם לא מוצאים, קמח גם יעשה את העבודה, אבל מכל הנסיונות שעשיתי גיליתי שעמילן תפוחי אדמה מניב לביבות פריכות, קלילות ואווריריות באופן משמעותי. בונוס- הן יהיו נטולות גלוטן.
מחבת – אם יש בידכם מחבת כבדה מברזל יצוק, השתמשו בה למתכון הזה. הלביבות יוצאות מטוגנות באופן מושלם, ושימוש במחבת כזו לא מצריך הרבה שמן! משהו בהולכת החום של המחבת עושה ללביבות רק טוב.
מעבד מזון – אם יש לכם מג׳ימיקס, העזרו בו לגירוד תפוחי האדמה והבצל! לא רק שמעבד מזון חוסך המון המון זמן, הוא גם מניב תוצאה יפה יותר מאשר גירוד באופן ידני בפומפיה.
הכפלת כמויות – המתכון מניב כ- 10 לביבות לא גדולות. אם אתם מארחים, תרגישו חופשי להכפיל/לשלש כמויות על פי הנוסחא הבאה: חצי קילו תפוחי אדמה (כ- 2 תפו״א גדולים) על בצל קטן, ביצה גדולה, 1/4 כוס עמילן תפו״א, כפית מלח ו- 1/4 כפית פלפל.
אפשר להכין מראש? בהחלט. לאחר הטיגון, הן נשמרות היטב במקרר ליום-יומיים או במקפיא, כשהן עטופות היטב למשך כשבועיים. ניתן לחמם בשכבה אחת על תבנית מרופדת בנייר אפייה, בתנור שחומם מראש על 180 מעלות צלסיוס לכמה דקות עד שהן פריכות שוב.

מה צריך? (בערך 10 לביבות קטנות, בקוטר של 7 ס״מ)
*ניתן להכפיל/לשלש כמויות

1/2 קילו תפו״א קלופים (כ- 2 גדולים) המתאימים לאפייה (יצויין על גבי השקית)
1 בצל קטן קלוף
1/4 כוס עמילן תפוח אדמה/ קמח תפוח אדמה
1 כפית מלח
1/4 כפית פלפל שחור
1 ביצה גודל L
1 כפית אבקת אפייה (לא חובה)
שמן המתאים לטיגון (תירס/כותנה לדוגמא. לא שמן זית או סויה).

מה עושים?

ממהרים? לחצו כאן כדי לעבור לקיצור המתכון

במעבד מזון  עם דיסקית שמגררת גס או בפומפיה גסה, מגררים את תפוחי האדמה והבצל.

מעבירים את תפוח האדמה המגורר והבצל למסננת מרופדת במגבת בד/חיתול בד וסוחטים היטב את תערובת תפוחי האדמה עד שהיא יבשה למדי (את נוזלי הסחיטה משליכים). נותנים לתערובת לעמוד במשך כשתי דקות נוספות, ואז חוזרים על פעולת הסחיטה.

בקערה גדולה טורפים יחדיו עמילן תפוחי אדמה או קמח, אבקת אפייה (אם מחליטים להשתמש), מלח, פלפל וביצה.

מוסיפים את תערובת תפוחי האדמה והבצל ומערבבים היטב עד שכל תפוחי האדמה והבצל מצופים היטב בבלילה.

מחממים תנור לחום נמוך מאד (75-80 מעלות) ומרפדים תבנית תנור גדולה ברדיד אלומיניום או נייר אפייה.

במחבת ברזל יצוק מחממים 2 כפות שמן (אם אין מחבת ברזל יצוק, כל מחבת אחרת בה אתם נוהגים לטגן תעשה את העבודה. היתרון במחבת ברזל יצוק הוא שהיא תדרוש משמעותית פחות שמן).

יוצרים לביבות –
אם אוהבים לביבות תפוחות יותר- מניחים כפות גדושות מהתערובת במחבת ומשטחים אותן בעזרת תרווד או תחתית של כף.
אם אוהבים לביבות דקיקות ופריכות יותר- משטחים היטב את הלביבות ביד לעובי של כחצי ס״מ ומניחים במחבת).
מטגנים את הלביבות על להבה בינונית-גבוהה, עד שהקצוות זהובים (בערך דקה וחצי). הופכים בעזרת תרווד לצידן השני ומטגנים עד שהן זהובות גם בצידן השני (עוד כדקה נוספת). אם במהלך הטיגון הלביבות נשרפות/משחימות מדי, מנמיכים מעט את הלהבה.

מוציאים את הלביבות המטוגנות לצלחת מרופדת בנייר סופג, ומשם לתבנית המרופדת ברדיד אלומיניום/נייר אפייה שהכנו מראש. מעבירים לתנור החמים, על מנת לשמור על הלביבות חמימות. חוזרים על התהליך, ואם צריך, מוסיפים עוד קצת שמן למחבת.

במהלך הטיגון יתכן והתערובת שבקערה תגיר הרבה נוזלים. במקרה כזה, מעבירים את התערובת למסננת, או ששופכים בזהירות חלק מהנוזלים. אין צורך להעביר שוב את התערובת בבד על מנת לסנן אותה.

ובקיצור- שלוש, ארבע ולעבודה:
ה-מתכון ללביבות תפוחי אדמה קלאסיות (ל- 10 לביבות קטנות פחות או יותר)
מרכיבים:
1/2 קילו תפו״א (כ- 2 גדולים) המתאימים לאפייה (יצויין על גבי השקית), קלופים
1 בצל קטן, קלוף
1/4 כוס עמילן תפוחי אדמה/ קמח תפוח אדמה
1 כפית אבקת אפייה (לא חובה)
1 כפית מלח
1/4 כפית פלפל שחור
1 ביצה גודל L
שמן המתאים לטיגון (תירס/כותנה לדוגמא. לא שמן זית או סויה).
הכנה:
1. במעבד מזון או בפומפיה גסה, מגררים את תפוחי האדמה והבצל. מעבירים את תפוח האדמה המגורר והבצל למסננת מרופדת במגבת בד/חיתול בד וסוחטים היטב את תערובת תפוחי האדמה עד שהיא יבשה למדי. נותנים לתערובת לעמוד במשך כשתי דקות נוספות, ואז חוזרים על פעולת הסחיטה.
2. בקערה גדולה טורפים יחדיו עמילן תפוחי אדמה או קמח, אבקת אפייה (אם מחליטים להשתמש), מלח, פלפל וביצה. מוסיפים את תערובת תפוחי האדמה והבצל המגורר ומערבבים היטב עד שכל תפוחי האדמה והבצל מצופים היטב בבלילה.
3. מחממים תנור לחום נמוך מאד (75-80 מעלות) ומרפדים תבנית תנור גדולה ברדיד אלומיניום/ נייר אפייה.
4. במחבת ברזל יצוק מחממים 2 כפות שמן.
יוצרים לביבות ומטגנים – מניחים כפות גדושות מהתערובת במחבת ומשטחים אותן בעזרת תרווד או תחתית של כף, או לחילופין אם אוהבים לביבות שטוחות ופריכות יותר- משטחים את התערובת היטב ביד ומניחים במחבת. מטגנים את הלביבות על להבה בינונית, עד שהקצוות זהובים (בערך דקה וחצי). הופכים בעזרת תרווד לצידן השני ומטגנים עד שהן זהובות גם בצידן השני (עוד כדקה נוספת).
אם הלביבות משחימות מדי/ נשרפות, מנמיכים מעט את הלהבה.
5. מוציאים את הלביבות המטוגנות לצלחת מרופדת בנייר סופג, ומשם לתבנית המרופדת בנייר אפייה/ רדיד אלומיניום שהכנו מראש. מעבירים לתנור החמים, על מנת לשמור על הלביבות חמימות. חוזרים על התהליך, ואם צריך, מוסיפים עוד קצת שמן למחבת. אם התערובת שבקערה מגירה נוזלים במהלך התהליך, שופכים חלק מהנוזלים בזהירות או מעבירים את התערובת למסננת כדי לסנן את הנוזלים העודפים.
6. מגישים עם שמנת חמוצה או כל רוטב שאוהבים.
*הכנתם מראש? אפשר לחמם את הלביבות בשכבה אחת על תבנית מרופדת בנייר אפייה, בתנור שחומם מראש על 180 מעלות צלסיוס לכמה דקות עד שהן פריכות שוב.

אהבתם?
מוזמנים לשתף

קצת עליי

הי, אני מיכל!

ברוכים הבאים לבלוג שלי.

אוכל הוא האהבה הראשונה שלי (מאז, הספיקו להיכנס לחיי גם נועם, עלמה והילי).

העניין שלי באוכל התחיל בגיל צעיר מאד, והסקרנות רק גברה עם השנים. המטבח תמיד היה החדר האהוב עלי בבית, בו הייתי מבלה שעות על גבי שעות – מנסה, ממציאה, מערבבת, מקציפה, לשה וטועמת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *