חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עוגת ארל גריי בחושה נפלאה

עוגת ארל גריי בחושה נפלאה

אמא שלי האהובה עבדה שנים בשגרירות אוסטריה. היא אוסטרית אסלי, כלומר נולדה וגדלה בוינה.  לא מפתיע כלל שעולם האפייה שלי הושפע רבות ממנה.

כשיצאה לפנסיה, נסענו כולנו לצימר בצפון וחגגנו יחד כל המשפחה. באחד הערבים, ישבנו יחד לארוחת ערב ושיחקנו טריוויה מבוססת על חייה, ההרגלים המצחיקים שלה והבדיחות המשפחתיות. 

אחת השאלות שהופיעה במשחק עסקה בהרגלי שתיית התה שלה.

אמא שלי לא שותה תה חם שזה עתה נמזג לכוס. היא מכינה תה, נותנת לו לשבת בכוס זמן מה, ורק אחר כך, כשהוא כבר פושר – היא שותה אותו כך, או שהיא מחממת אותו. 
בכל מקרה, התה יושב לו ומצטמצם לכדי תמיסה מרוכזת שאמא שלי שותה בהנאה צרופה. 

התפוח לא נפל רחוק מהעץ, ואני לפעמים גם חוטאת בשתיית תה שישב והצטנן לו זמן מה. המזל הוא שההרגל המגונה הזה הוליד את העוגה המהממת הזו. 

״וואו. המצאת טעם״ אמר החצי שלי כשטעם אותה אחרי שיצאה מהתנור.
את טעם הארל גריי אומנם לא המצאתי, הוא כאן כבר שנים רבות, אבל כמה אני
שמחה שנשארה לי כוס תה על השיש שנתנה לי השראה למתכון הזה. 

אני מתה על תה, ועוד יותר אוהבת ארל גריי. משהו בתפוזיות העדינה והנהדרת של הברגמוט מרגיש לי כמו בושם עדין ונפלא. כאן, הטעם ההדרי המרומז נכנס לעוגה בחושה שהיא שיר הלל לארל גריי, אבל גם מי שלא חובב תה גדול יאהב אותה. 

זוהי עוגה רכה כמו ענןעדינה בטעמה וקלה להכנה – בקערה אחת, בלי מיקסר, בלי הקצפות חמאה ובלי הפרדות ביצים. מושלמת לצד תה או קפהלמה אתם מחכים?

שנתחיל?

שקופית קודמת
שקופית הבאה

כמה דברים חשובים

תבנית – המתכון מתאים לתבנית אינגליש באורך 30-31 ס״מ, או תבנית אינגליש קצרה יותר עם השלמה של כמה מאפינס. אפשר גם לאפות את העוגה בתבנית קוגלהוף (כזו יפה עם חור), והעוגה תצא בגובה חצי תבנית פחות או יותר.

יוגורט – אפשר בהחלט להחליף ליוגורט יווני סמיך יותר, במידה ואין יוגורט רגיל. במקרה זה, הייתי ממליצה לשים קצת פחות יוגורט ולדלל במעט מים. במקום יוגורט, אפשר להשתמש גם בשמנת חמוצה או בריוויון.

רוצים שהעוגה תהיה פרווה? אפשר להשתמש ביוגורט על בסיס סויה באותה כמות, ולהוסיף 2 כפיות של מיץ לימון.

חום התנור – זהו לא חום סטנדרטי, העוגה נאפית בחום  של 165 מעלות, מה שתורם מאד למרקמה. חום גבוה יותר יגרום לעוגה לתפוח במהירות רבה מדי והקרום שלה ישחים מהר מדי.

זה נראה כמו המון תה! לא להבהל, התה משתלב היטב בעוגה, מתרכך, ואינו מר כלל! אם אתם מודאגים מהקפאין, אפשר לרכוש תה ארל גריי נטול קפאין. לא הייתי ממליצה להחליף את הארל גריי בתה שחור רגיל, כיוון שלזה אין שום ניחוח מיוחד, לעומת הארל גריי המבושם בניחוח ברגמוט תפוזי.

עוגת ארל גריי בחושה נפלאה

עוגה בחושה רכה כמו ענן, עדינה בטעמה והדרית. היא מושלמת לצד תה או קפה! העוגה קלה להכנה- מכינים אותה בקערה אחת, בלי מיקסר, בלי חמאה, ובלי הפרדות ביצים. זוהי עוגה שהיא שיר הלל לתה ארל גריי, אבל גם מי שלא חובב תה גדול, יאהב אותה.
זמן הכנה: 15 דקות
זמן בישול: 1 שעה
זמן כולל: 1 שעה 15 דקות
מנות: 1 תבנית מלבנית ארוכה (31 ס״מ) או תבנית קוגלהוף עם חור

מצרכים
 

  • 2 כוסות (280 גרם) קמח לבן רגיל
  • 1 כפית (6 גרם) מלח (כן! זו הכמות)
  • 1/2 כפית (2 גרם) אבקת אפייה
  • 1/2 כפית (2 גרם) אבקת סודה לשתייה
  • 2 ביצים (גודל L)
  • 1 קליפה מגוררת מלימון או תפוז
  • 1/4 1 כוסות (250 גרם) סוכר לבן
  • 3/4 כוס (200 מ״ל) יוגורט רגיל לא ממותק
  • 1/4 כוס (60 מ״ל) תה ארל גריי מוכן, חזק, מצונן לטמפרטורת החדר
  • 3 כפות עלי ארל גריי בתפזורת (אפשר לפרק כמה תיונים אם לא מוצאים תה בתפזורת)
  • 2 כפיות תמצית וניל איכותית, או מחית וניל
  • 3/4 כוס (180 מ״ל) שמן קנולה

לפיזור על העוגה לפני האפייה

  • 1 כף סוכר דמררה

להגשה

  • מעט אבקת סוכר

הוראות הכנה
 

  • מחממים תנור ל- 165° צלסיוס.
  • משמנים את התבנית- אם משתמשים בתבנית אינגליש, משמנים תבנית בתרסיס שמן ומרפדים את התחתית בנייר אפייה (חותכים את הנייר לפי גודל התבנית, ומשאירים ״קצוות״ נייר על מנת שיהיה קל לחלצה מהתבנית. אם משתמשים בתבנית קוגלהוף, משמנים את התבנית בתרסיס שמן, ומקמחים את התבנית (מפזרים כף גדושה של קמח על התבנית המשומנת, ומטלטלים את התבנית מצד לצד עד שכל הדפנות מכוסות בקמח (מה שיקל מאד על חילוץ העוגה מהתבנית). 
  • מכינים תה ארל גריי, ונותנים לו לנוח עד שהוא מצטנן מעט (עם התיון בכוס), על מנת לקבל תה חזק מאד. למתכון נצטרך כמות של 1/4 כוס תה, בשאר אפשר להשתמש לתה קר. 
  • מערבבים היטב בקערה - קמח לבן רגיל, מלח, אבקת אפייה, אבקת סודה לשתייה. 
  • בקערה גדולה נוספת, טורפים בעזרת מטרפה באופן נמרץ את הביצים עם הסוכר בקערה גדולה. טורפים את הביצים לפחות דקה, עד שהתערובת בצבע צהבהב בהיר ואוורירית. אפשר גם להשתמש במערבל ידני.
  • מוסיפים לתערובת הביצים את היוגורט, התה (שהכנו מראש), עלי ארל גריי בתפזורת ותמצית ווניל.
  • מוסיפים שמן קנולה בהדרגה ובאיטיות, ותוך כדי טריפה של התערובת בעזרת מטרפה. מניחים מגבת מטבח מתחת לקערה, מה שימנע ממנה להחליק.
  •  מוסיפים את תערובת החומרים היבשים ומערבבים רק עד לאיחודם בתערובת.
  • שופכים את הבלילה לתבנית המשומנת, מטיחים את התבנית עם הבלילה על גבי משטח עבודה על מנת להוציא בועות אוויר מיותרות.
  • מפזרים מעל סוכר דמררה, מכניסים לתנור החם לאפייה של כשעה, עד שקיסם הננעץ בעוגה יוצא נקי לגמרי. מניחים לעוגה להצטנן לחלוטין לפני שמחלצים אותה מהתבנית וחותכים ממנה. 

הגשה

  • מפדרים את העוגה במעט אבקת סוכר בעזרת מסננת.
הכנתם?תייגו אותי ‎@michalbakescakes או סמנו בהאשטאג ‎#michalbakescakes

הידעת?...

תה ארל גריי הוא תערובת תה שחור המבושמת בשמן אתרי המופק מקליפת ברגמוט. תערובת תה פופולרית זו נקראת על שם צ’ארלס גריי, רוזן גריי השני.
על פי המסופר הוא קיבל במתנה מדיפלומט כלשהו תה בטעם שמן ברגמוט. תפוז ברגמוט הוא פרי הדר ריחני, המשמש יותר לבישום מאכלים אחרים מאשר למאכל כמות שהוא. תערובת תה זו נעשתה לראשונה מתה הודי שחור ותה ציילוני. עם השנים תערובות שונות שימשו להכנת תה ארל גריי. 
התה התגלה כאיכותי עד כדי כך שצ’ארלס גריי, רוזן גריי השני ביקש מחברת המסחר לתה “טוויינינגס” ליצור תערובת תה שדומה לזו שקיבל. חברת “טוויינינגס” מכרה את “תה ארל גריי” הראשון בשוק הבריטי – וקראה לו על שמו של הארל מגריי. הארל גריי שלהם הוא תערובת של תה סיני, תה דרג’ילינג הודי ותה ציילוני.
על אף שלארץ ישראל חקלאות חדשנית וחזקה, רק לאחרונה החלו לגדל ברגמוט בארץ, וזוהי חדשה משמחת מאד לחובבי האוכל והחקלאים. 

אהבתם?
מוזמנים לשתף

קצת עליי

הי, אני מיכל!

ברוכים הבאים לבלוג שלי.

אוכל הוא האהבה הראשונה שלי (מאז, הספיקו להיכנס לחיי גם נועם, עלמה והילי).

העניין שלי באוכל התחיל בגיל צעיר מאד, והסקרנות רק גברה עם השנים. המטבח תמיד היה החדר האהוב עלי בבית, בו הייתי מבלה שעות על גבי שעות – מנסה, ממציאה, מערבבת, מקציפה, לשה וטועמת.

12 תגובות

  1. ואוו, זה נראה מדהים!
    יש לי הרגשה שניחוחות הרוזן מגריי עומדים לעלות באיזור כיכר דיזנגוף היום.
    🙂
    אולי אפילו אחטא ואנסה בעצמי ולא אתחנן לחצי הטוב יותר שתכין לי.
    תודה נשמה ומקווה להתראות בקרוב!

  2. כבר טעים לי למרות שעדיין לא הכנתי וגם אסור לי לאכול עוגות. אבל בשביל מה יש משפחה? תודה ושבת שלום.

    1. במהלך האפייה הם מתרככים מאד וכלל לא מרגישים אותם מבחינת המרקם. הם תורמים לטעם והעוגה מאד רכה ונימוחה בזכותם. שווה לך לנסות 🙂

  3. נשמע נהדר. ואותי, ששורשיי בווינה, מרגשת לא פחות הכתיבה שלך והאתר. אעקוב וכמובן אאפה 🙂

  4. הי מיכל, הכנתי והעוגה ממש נהדרת. יש רק דבר אחד: עלי התה קצת גדולים מידי, לא תמיד התרככו ולא נעים ‘לפגוש’ אותם בפה. האם את טחנת אותם או השתמשת בעלים מתיון?

    1. הי שרה! כיף שניסית את המתכון ושמחה שאהבת. העלים לא אמורים להיות מורגשים ככה, זה באמת נשמע קצת מבאס לנגוס בעלי תה. אני השתמשתי בתה בתפזורת, ופעם אחרת השתמשתי בתה מתיון, אבל יש לציין שהתה היה ממש בחתיכות דקיקות/פירוריות כמעט. אני מניחה שזה כנראה שזה תלוי באיזה מותג משתמשים. אז פעם הבאה, את יכולה לטחון מעט (אם זה לא מאד טירחה), או רעיון נוסף, לבקש בחנות תבלינים שיטחנו עבורך כמות קטנה שתהיה לך?…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *